Cafés zagen in juli, augustus en september hun omzet voor het zesde achtereenvolgende kwartaal dalen.
De omzetdaling was met 4,7 procent wel minder sterk dan in de voorgaande twee kwartalen.
Dit blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De prijzen stegen met bijna 4 procent. Consumpties in cafés waren vooral duurder door btw- en accijnsverhogingen.
Het volume daalde met ruim 8 procent. Dat is de hoeveelheid verkochte goederen en diensten, die het CBS berekend door de waarde van de omzet te delen door de prijs.
Sinds de zomer van 2007 kampen cafés al met een daling van het volume. Op het eerste kwartaal van 2011 na daalde het aantal verkochte goederen en diensten steevast.
Horeca als geheel laat wel groei zien
Met de horeca als geheel gaat het beter. In het derde kwartaal werd er 1,9 procent meer omzet behaald dan een jaar eerder, het tweede achtereenvolgende kwartaal van groei. Hoewel de omzet toenam, daalde het volume met 0,4 procent. De prijzen stegen met 2,3 procent.
Alle horecabranches, met uitzondering van de cafés, behaalden in het derde kwartaal meer omzet dan een jaar eerder. Hotels presteerden het best en realiseerden 6,7 procent meer omzet. Vooral augustus was een goede maand voor de hotels.
Het gaat ook beter met restaurants
Restaurants en cafetaria’s boekten deze zomer meer omzet dan een jaar eerder. Restaurants realiseerden met 0,5 procent ook volumegroei terwijl het volume bij cafetaria’s licht kromp. De prijzen in restaurants en cafetaria’s stegen gemiddeld met 2 procent.
In het tweede kwartaal noteerden horecabedrijven op jaarbasis al een omzetplus van 0,7 procent. De restaurants boekten toen de grootste omzetgroei met 3,8 procent. De prijzen stegen met 1,8 procent en het volume met 1,9 procent. Dat het met de restaurants beter gaat, is mogelijk het gevolg van de relatief vele acties die ze klanten aanbieden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl